حضرت زهرا سلام الله علیها درمنابع اهل سنت

در منابع تفسیری، روایی، رجالی و تاریخی اهل سنت صدها روایت در شأن و منزلت حضرت فاطمه(س) دیده می شود. در اینجا به نمونه ای بسیار کوتاه از آنها اشاره می کنیم:
1. وجود حضرت فاطمه(س) قبل از تولد آدم و حوا
«ابن حجر عسقلانی از دانشمندان اهل سنت ،در لسان المیزان، ، ج3، ص345.» می گوید:
ابن حجر عسقلانی از امام حسن عسکری (ع) و او از پدران خود و آنها از جابر بن عبدالله و او از پیامبر(ص) نقل می کند که« آدم و حوا وقتی در بهشت بودند، نور وجود حضرت زهرا را دیدند و خداوند به آن دو فرمود: نور ایشان دو هزار سال قبل از خلقت شما آفریده شده بود.»
2. ازدواج حضرت فاطمه(س) به امر خداوند
در منابع اهل سنت روایات زیادی، از بزرگانی «همچون امام علی(ع) ،در ذخائر العقبی‌، احمد طبری‌، ، ص31.»، « عبدالله بن مسعود در کتاب مجمع الزوائد نورالدین هیثمی، ، ج9، ص204.» «عمر بن خطاب درذخائر العقبی،» احمد طبری، ، ص31.» «بلال بن حمامه،در اسدالغابة ،ابن اثیر، ، ج1، ص206.» «سنان شفعله در اسدالغابة ابن اثیر ج2، ص358.» و انس در این خصوص نقل شده است.
3. اولاد حضرت فاطمه(س) ذریه پیامبر
«حاکم نیشابوری، درالمستدرک، ، ج3، ص164»  می گوید: او در عالم بشریت تنها کسی است که اولادش، ذریه پیامبر هستند. در روایت عاصم به بهدله آمده است: در مجلسی، حجاج ذریه بودن امام حسین(ع) را برای پیامبر انکارکرد. اما یحیی بن یعمر او را ذریه حضرت دانست و پس از تهدید حجاج، برای اثبات آن به آیات 84 و85 سوره انعام استشهاد کرد که خداوند حضرت عیسی را از ذریه آدم معرفی کرده، در حالی که حضرت عیسی پدر نداشت و از طرف مادر خود حضرت مریم به آدم می رسد.
« در تهذیب الاسماء محی‌الدین یحی‌بن حزام، ص162، ح 118؛ درالاربعین فی مناقب امهات المؤمنین ابن عساکر عبدالرحمن، ، 1406ق، ص84.» آمده است : 
« حضرت فاطمه(س) پاره تن پیامبر است.»
«حضرت فاطمه(س) سرور زنان دو جهان (سیدة نساء العالمین) است. »
«ابن اثیر،در اسدالغابة ، ج1، ص206.» آورده است «غضب فاطمه(س) غضب خدا و رضای او رضای خدا»
 حاکم نیشابوری‌، درالمستدرک، ج3، ص154 آورده است:
پیامبر خدا(ص) فرمود:
«یا فاطمه، ان الله یعضب لغضبک و یرضی لرضاک؛ ای فاطمه، بی شک خداوند از غضب تو غضبناک و از رضای تو راضی می شود.»
« احمدبن اسماعیل بخاری‌،در صحیح بخاری‌، ج5، ص57.» آورده است:  «حضرت فاطمه(س) مدافع رسالت بود. »
در این زمینه روایات مختلفی به ویژه در دفاع از پیامبر(ص) در مقابل ابوجهل وجود دارد.
4. حضرت فاطمه(س) در محشرَ
ابن جوزی،در تذکرة الخواص، ، ص279؛ و متقی هندی‌، درکنزالعمال، ، ج12، ص106 آََورده اند:
روایات مختلفی از بزرگان، همچون امام علی(ع)، عایشه، ابوسعید، ابوهریره، ابوایوب، سوید بن عمیر، بریده، ابن عمر و دیگران نقل شده که پیامبر گرامی اسلام فرمود: «اهل محشر به دستور خداوند، چشمان خود را می بندند تا حضرت فاطمه(س) از صحرای محشر عبور کند.»
 
اما جایگاه حضرت فاطمه(س) نزد عالمان اهل سنت
در اینجا به ذکر چند مورد در این باره بسنده می کنیم:
1. سیوطی ، ص34 می گوید: «ما عقیده داریم برترین زنان عالم، مریم و فاطمه(س)اند.
2. «محمد آلوسی ،در روح المعانی ، ج3، ص138.» می گوید:
 در حدیث آمده است: «ان الفاطمة ابتول افضل نساء المتقدمات و المتاخرات.» با این حدیث، افضل بودن فاطمه(س) بر تمام زنان ثابت می شود. زیرا او روح و روان رسول خدا بود. از این رو بر عایشه نیز برتری داشت.
3.«عبدالرحمن بن ابی الحسن السهیلی ، در الروض الانف، ، ج1، ص279»  بعد از نقل حدیث معروف «فاطمه بضعة منی» می گوید: «من کسی را مساوی با بضعه رسول الله نمی دانم.»
4. «ابن الجکنی عبدالرحمن بن ابی الحسن السهیلی ، الروض الانف، ، ج1، ص279» می گوید:«بنابر قول صحیح تر، فاطمه از همه زنان افضل است.»
 واین بود مختصری از فضائل آن حضرت درنزد عامه که وهابیت بخاطر عداوتی که دارند منکر آن می شوند/9161/خ
/ پایان خبر /
 
/ 0 نظر / 38 بازدید